ماده ضد عفونی کلر یا پرکلرین

ماده ضد عفونی کلر یا پرکلرین چیست؟

ماده ضد عفونی کلر یا پرکلرین ماده ایست سفید رنگ و به صورت پودری که دارای خاصیت گندزدایی که جهت ضدعفونی آب ـ سبزی ـ میوه ـ ظروف ـ حمام ـ توالت و محلهای آلوده بکار می رود. ماده کلر یا Calcium hypochlorite با فرمول شیمیایی Ca(ClO)2 بوده و در صنایع مختلف مخصوصا برای ضد عفونی کردن استخرها کاربردهای فراوانی دارد.

کلر عمدتاً در سه نوعِ کلر جامد (هیپو کلریت کلسیم هیدراته)،کلـر مـایع (هیپو کلریت سدیم) و کلر گازی (کپسول کلر) در بسته بندی های خاصی ارائه می گردد. کلر جامد بصورت گرانول و به رنگ سفید بوده و بوی کلر به شدت از آن استشمام می شود. پس از حل نمودن در آب، مقدار کمی از آن ته نشین می گردد. کلر مایع به رنگ زرد مایل به سبز بوده و با بوی کاملاً مشخص قابل شناسائی است که اکثراً در بازار تجاری به عنوان کپسول گاز کلر شناخته می شود. گاز کلر در صورت نشت از سیلندر به علت سنگین بودن در سطح زمین می ماند و به تنهائی آتشگیر است.

این ماده معمولا در بازار با درجه خلوص ۶۰ – ۷۰ درصد عرضه می شود. و در صنایع مختلفی مورد مصرف قرار می‌گیرد.

کاربردهای پودر کلر یا پرکلرین

یکی از مهم ترین کاربرد های کلر، گندزدایی و تصفیه آب است، کلر استخر رایج ترین نوع استفاده از کلر است. از همین کلر که در استخرها استفاده می کنند، برای تصفیه و گندزدایی مخازن و ذخائر آب آشامیدنی هم استفاده می کنند. امروزه حتی در ذخائر کوچک آب هم از کلر به عنوان ماده ای گندزدا استفاده می کنند. اما این روزها شاهد استفاده کلر در ساخت و تولید خیلی از مواد هستیم. این کاربردها شامل:

  • استفاده از گاز کلر در تصفیه آب
  • از بین بردن میکروب ها و آلودگی ها در ذخایر آب آشامیدنی با استفاده از دز های مشخص از پودر کلر
  • استفاده از پودر کلر در ساخت حشره کش ها
  • پودر کلر در ساخت کاغذ به عنوان سفید کننده
  • استفاده از گاز کلر در تقویت رنگدانه های رنگ ها
  • تهیه فرآورده های نفتی
  • استفاده از کلر برای تولید گاز خردل
  • در صنعت نساجی

طریقه ضد عفونی آب مصرفی خانگی:

اگر آب آشامیدنی شما از آب لوله کشی شهر تامین نمی شود بهتر است آب آشامیدنی خود را جهت اطمینان کامل به طریق زیر ضد عفونی نمایید. توجه کنید:هر آبی ـ بدون توجه به منبع ، زلالی ویا رنگ و بو و مزه آن ـ غیر بهداشتی محسوب میشود مگر اینکه با کلر ضد عفونی شود. سه قاشق مربا خوری(۱۵ گرم) گرد پر کلرین را در یک بطری(رنگ بطری تیره باشد) یک لیتری آب اضافه نموده(به این محلول محلول مادر میگویند) و بهم بزنید. و سپس هفت قطره از این محلول(محلول مادر) را به یک لیتر آب اضافه نموده و بهم بزنید. پس از نیم ساعت با اطمینان خاطر مصرف نمایید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.