پر کاربردترین مواد شیمیایی صنعتی / بخش دوم

نیترات آلومینیوم

نیترات آلومینیوم ترکیبی نمکی از اسید نیتریک و آلومینیوم است و در شرایط عادی به صورت هیدرات بلوری با فرمول Al(NO3)3.9H2O وجود دارد.

خواص فیزیکی نیترات آلومینیوم

نیترات آلومینیوم دارای جرم مولی 212.996 گرم بر مول است. چگالی آن 1.401 گرم بر متر مکعب است.

علاوه بر این ، مانند هر ترکیب دیگری دارای نقطه ذوب و جوش است که عدد آن به ترتیب 72.8 درجه سانتیگراد و 135 درجه سانتیگراد می باشد.

تولید نیترات آلومینیوم

نیترات آلومینیوم را نمی توان با واکنش آلومینیوم با اسید نیتریک غلیظ تولید کرد. در این حالت ، آلومینیوم یک لایه انفعال ایجاد می کند. اگر تری کلرید آلومینیوم و اسید نیتریک را ترکیب کنید ، نیترات آلومینیوم می تواند ساخته شود. با انجام این کار ، شما یک محصول جانبی نیز خواهید داشت که از محلول به صورت گاز خارج می شود و نیتروسیل کلراید نامیده می شود.

نیترات آلومینیوم همچنین ممکن است محصول یک واکنش متاتز بین سولفات آلومینیوم و نمک نیترات با کاتیون مناسب مانند باریم ، استرانسیم ، کلسیم ، نقره یا سرب باشد.به عنوان مثال :

Al2(SO4)3 + 3Ba(NO3)2 → 2Al(NO3)3 + 3BaSO4

حلالیت نیترات آلومینیوم

نیترات آلومینیوم در آب ، متانول ، اتانول و اتیلن گلیلول حل می شود. در آب در دمای 100 درجه به میزان 160 گرم در 100 میلی لیتر محلول است. در متانول ، نشانگر محلول 14.45 گرم در 100 میلی لیتر است. در اتانول 8.63 گرم در 100 میلی لیتر حل می شود و وقتی نوبت به اتیلن گلیکول می رسد ، 18.32 گرم در 100 میلی لیتر حلالیت وجود دارد.

کاربردهای نیترات آلومینیوم

این نمک بسیار ارزشمند است و کاربردهای مهم و گوناگونی دارد. اول از همه نیترات آلومینیوم یک ماده اکسید کننده بسیار قوی است. به همین دلیل ، در طول فرآیند اکسیداسیون کاملا ارزشمند است. برای استخراج اورانیوم از نیترات آلومینیوم استفاده می شود. یکی دیگر از زمینه های استفاده از نیترات آلومینیوم رنگرزی است که به عنوان تثبیت کننده رنگ استفاده می شود. نفت و روغن نیز با نیترات آلومینیوم تصفیه می شوند. فرآیندهای تصفیه نفت و روغن در صنعت بسیار بسیار قابل توجه است. به عنوان مثال ، به لطف این ماده نفت خام می تواند به بنزین ، LPG (گازمایع) ، نفت سفید ، روغن دیزل ، روغن های سوخت و سوخت جت تبدیل شود و هیچ یک از این فرآیندها بدون نیترات آلومینیوم امکانپذیر نیست.

انواع دیگر نمک های هیدراته و غیر هیدراته نیترات آلومینیوم نیز در صنعت استفاده های زیادی دارند. نمک های نیترات آلومینیوم برای تولید آلومینا ، انواع مختلف کاغذهای عایق ، در عناصر گرمایش لوله اشعه کاتد و روی ورقه های هسته ترانسفورماتور استفاده می شوند. نمک های هیدراته آلومینیوم همچنین برای استخراج عناصر اکتینید استفاده می شوند.

نیترات ها پیش تولیدهای بسیار خوبی برای تولید ترکیبات فوق العاده با خلوص بالا و مواد خاص کاتالیزور در مقیاس نانو (نانوذرات و نانو پودرها) هستند.

 

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.