معرفی نانو کلوئید سیلیس(سیلیکاسل)

سیلیکاسل چسیت؟

نانو کلوئید سیلیس(سیلیکاسل) سوسپانسیونی از ذرات آمورف، ریز، غیر متخلخل و نوعًا کروی سیلیکا در  یک فاز  مایع است که چگال تر از آب بوده و پایدار می باشد تا به ذرات اجازه بدهد به صورت معلق در محلول باقی بمانند. انواع مختلفی از سیلیکای کلوئیدی وجود دارد ولی تمام آنها از ذرات سیلیکا در محدوده اندازه 3 تا 150 نانومتر تشکیل میشوند.  مورفولوژی این  ذرات، کروی یا شبه کروی بوده و می توانند به صورت ذرات مجزا و یا به میزان محدودی به صورت کلوخه ظاهر شوند. وابسته  به روش و شرایط تولید، ذرات تشکیل شده دارای توزیع اندازه وسیع و یا باریک میباشند. غلظت سیلیکا درون محصول حدودا 30 درصد وزنی می باشد.

انواع کلوئید نانوسیلیس  محصولی از صنایع نانوسیلیس است که از  روش‌  سل-ژل  برای تولید این محصولات استفاده می‌گردد. در این روش از سدیم سیلیکات و اسید کلریدریک به‌عنوان پیش ماده استفاده می گردد و پس از فیلتراسیون تحت عملیات حرارتی قرار می‌گیرد.

این محصول با درجه خلوص‌ مختلف برای مصارف گوناگون   تولید می گردد . محلول کلوئید با درصدهای مختلف و مشخصات فنی متفاوت  تولید شده که  با توجه به این درصدهای  مختلف برای مصارف  ساختمانی،  بخش ریخته‌گری و  فرآورده‌های نفتی استفاده میگردد. سیلیکا سل به عنوان یک پیش ماده پرکاربرد دربسیاری از کاربردهای صنعتی مورداستفاده قرار میگیرد.

مهم‌ترین مزیت  این محصول علاوه‌ بر قیمت قابل  رقابت با نمونه‌های چینی و هندی موجود در بازار، امکان تغییر  پارامترهای تولید است؛ از آنجا که تمام  مراحل تولید در داخل و تحت نظارت مهندسان ایرانی انجام می‌شود،  المان های محصول  بر اساس نیاز مشتری تغییر می‌کند که این امر یکی  از اصلی‌ترین  خواسته شرکت‌ها  است.  از طرفی با توجه  به تولید  این محصول در داخل کشور، مشتریان آن می‌توانند با فاصله  زمانی کوتاه‌تر و با قیمتی مناسب‌تر محصول مورد نیاز خود را خریداری کنند و از خرید انبوه این محصول بی‌نیاز می‌شوند.

موارد مصرف نانو کلوئید سیلیس (سیلیکاسل)

از این محصول در صنایع مختلف و متنوعی استفاده می گردد که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره نمود:.

1- افزایش دوام و استحکام بتون، بهبود عملکرد سیمان و تقویت زمین

از این محصول برای تولید بتن‌های خود متراکم استفاده می  گردد، این بتن‌ها باید مقاومت کششی و خمشی بالایی داشته باشند و در ساخت سدها، پل‌های ماشین‌رو و… کاربرد  دارند. بتن‌های  خود متراکم، بتن‌هایی هستند که نیاز به ویبره ندارند و  مقاومت  بسیار بالایی دارند، با استفاده  از این محصول می‌توان ۲۵ تا ۴۰ درصد افزایش مقاومت را در  بتن‌ها ایجاد کرد.

2-ریخته گری و فرآورده‌های نسوز

معرفی نانو کلوئید سیلیس(سیلیکاسل)

به منظور افزایش دقت، استحکام، ایمنی و اطمینان در صنعت ریخته گری از قبیل ریختگی دقیق و مواد نسوز از این محصول استفاده می گردد که موجب افزایش مقاومت قطعات تولیدی شده و به‌عنوان یک عامل دیرگداز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3-صیقل کاری

این محصول برای ایجاد سطوح صاف و تقریبًا بی عیب بر روی نیمه رساناهای سیلیکونی، ویفرهای یاقوت کبود و لنزهای اپتیکی کاربرد فرراوان دارد.

4-لایه نشانی

کاربرد های سیلیکا سل  در صنعت  پوشش دهی شامل  روکش کردن چوب،  پوشش های مقاوم در برابر  سایش، پوششهای عایق و غیر آلی، پوشش های غیر چسبناک، صنعت  کاغذ،  جوهرافشان و عکاسی، رنگدانه و پرکننده،  فیلمهای  پلاستیکی، پوششهای محافظ و تزیینی می باشد که باعث بهبود سختی و دوام، و بهبود خواص ضد لک پوششها و … می شود.

5-صنایع کاشی و سرامیک

استفاده از نانوسیلیس در کاشی و سرامیک موجب براق شدن و ایجاد خاصیت ضدلک در محصولات می گردد که در بازار به آن کاشی نانوپولیش گفته می‌شود.

6-صنایع لاستیک سازی

معرفی نانو کلوئید سیلیس(سیلیکاسل)

شرکتهاي تولیدکننده تایر در ایران از نانو سیلیکا به عنوان افزودنی تقویت کننده ي تایر، در بدنه تایر و آمیزه هاي سیمی و نخی تایر استفاده می کنند. در این نوع کاربرد، درصد بسیار کمی از نانو سیلیکا استفاده شده و پرکننده ي اصلی  مواد تایر،  دوده می باشد. به عبارت دیگر  از سیلیکا به عنوان  پرکننده  استفاده نکرده و  صرفاً یک افزودنی با درصد پایین  جهت افزایش  مقاومت لاستیک خواهد بود. با توجه به ضعف تکنولوژي صنعت تایر ایران، اصلیترین کاربرد نانو سیلیکا در این صنعت،  به این  گروه اختصاص دارد.

7-سایر کاربردها

علاوه بر کاربردهای  ذکرشده  سیلیکا سل  میتواند در صنعت چسب سازی، تصفیه آشامیدنیها، کاتالیستها، باتریهای ژله ای و AGM ،نساجی، مواد تمیزکننده و تصفیه آب استفاده گردد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.